Bæreposeteorien om fiktion
En roman er grundlæggende en uheroisk form for historie. Dens vidunderlige rummelighed giver mulighed for at lade elementer stå i forhold til hinanden på uhierarkisk vis. Vi glemmer det bare, fordi vores kultur så længe har gjort knæfald for fortællingen om helten og våbnet – og glemt det tilfredsstillende, der sker, når man lægger en helt i en historie formet som en pose i stedet for en trone. Pludselig ligner han en kartoffel.
Ursula K. Le Guin døde i 2018. Hun var kritiker og forfatter til nogle af det 20. århundredes mest eventyrlige fortællinger. I disse år stiger hendes betydning for ideen om en antihierarkisk forestillingskraft, humanistisk og feministisk science fiction og evnen til at forestille sig menneskets teknologiske og biologiske fremtid. Og i denne poetologiske perle udgivet som et samarbejde mellem Forlaget Virkelig og Laboratorium for Æstetik og Økologi giver hun patriarkatet bank med håndtasken, posen, hjemmet og den rummende roman.
En roman er grundlæggende en uheroisk form for historie. Dens vidunderlige rummelighed giver mulighed for at lade elementer stå i forhold til hinanden på uhierarkisk vis. Vi glemmer det bare, fordi vores kultur så længe har gjort knæfald for fortællingen om helten og våbnet – og glemt det tilfredsstillende, der sker, når man lægger en helt i en historie formet som en pose i stedet for en trone. Pludselig ligner han en kartoffel.
Ursula K. Le Guin døde i 2018. Hun var kritiker og forfatter til nogle af det 20. århundredes mest eventyrlige fortællinger. I disse år stiger hendes betydning for ideen om en antihierarkisk forestillingskraft, humanistisk og feministisk science fiction og evnen til at forestille sig menneskets teknologiske og biologiske fremtid. Og i denne poetologiske perle udgivet som et samarbejde mellem Forlaget Virkelig og Laboratorium for Æstetik og Økologi giver hun patriarkatet bank med håndtasken, posen, hjemmet og den rummende roman.
En roman er grundlæggende en uheroisk form for historie. Dens vidunderlige rummelighed giver mulighed for at lade elementer stå i forhold til hinanden på uhierarkisk vis. Vi glemmer det bare, fordi vores kultur så længe har gjort knæfald for fortællingen om helten og våbnet – og glemt det tilfredsstillende, der sker, når man lægger en helt i en historie formet som en pose i stedet for en trone. Pludselig ligner han en kartoffel.
Ursula K. Le Guin døde i 2018. Hun var kritiker og forfatter til nogle af det 20. århundredes mest eventyrlige fortællinger. I disse år stiger hendes betydning for ideen om en antihierarkisk forestillingskraft, humanistisk og feministisk science fiction og evnen til at forestille sig menneskets teknologiske og biologiske fremtid. Og i denne poetologiske perle udgivet som et samarbejde mellem Forlaget Virkelig og Laboratorium for Æstetik og Økologi giver hun patriarkatet bank med håndtasken, posen, hjemmet og den rummende roman.