Når monstre brøler og engle synger
Skønt Hartmut Rosa voksede op i en streng, spirituelt og esoterisk orienteret familie kunne han ikke modstå den kraftfulde heavy metal, en musik som alle omkring ham mente var ”Satans indgangsdør”.
I Når monstre brøler og engle synger fortæller han: “Jeg har en teori. Og jeg har en oplevelse. En kraftfuld, enorm oplevelse – oplevelsen af en voldsom energi, der forløses i heavy metal, så den griber og bevæger min krop og sjæl indefra og udefra på samme tid, forbinder og forener dem. Jeg håber, at den kombination af resonansteori og musikalsk oplevelse, som jeg har forsøgt mig med i denne bog, også kan være frugtbar for helt andre sammenhænge af musikalsk oplevelse og endda for forståelsen af vores sanselige, æstetiske og fysiske oplevelser.”
Hartmut Rosa (f. 1965) er professor i almen og teoretisk sociologi ved Friedrich Schiller universitetet i Jena, direktør for Max Weber Institut i Erfurt og heavy metal-fan. Hans begreb om resonans som en måde at forholde sig åbent og lyttende til omverdenen har vundet stor udbredelse.
Skønt Hartmut Rosa voksede op i en streng, spirituelt og esoterisk orienteret familie kunne han ikke modstå den kraftfulde heavy metal, en musik som alle omkring ham mente var ”Satans indgangsdør”.
I Når monstre brøler og engle synger fortæller han: “Jeg har en teori. Og jeg har en oplevelse. En kraftfuld, enorm oplevelse – oplevelsen af en voldsom energi, der forløses i heavy metal, så den griber og bevæger min krop og sjæl indefra og udefra på samme tid, forbinder og forener dem. Jeg håber, at den kombination af resonansteori og musikalsk oplevelse, som jeg har forsøgt mig med i denne bog, også kan være frugtbar for helt andre sammenhænge af musikalsk oplevelse og endda for forståelsen af vores sanselige, æstetiske og fysiske oplevelser.”
Hartmut Rosa (f. 1965) er professor i almen og teoretisk sociologi ved Friedrich Schiller universitetet i Jena, direktør for Max Weber Institut i Erfurt og heavy metal-fan. Hans begreb om resonans som en måde at forholde sig åbent og lyttende til omverdenen har vundet stor udbredelse.
Skønt Hartmut Rosa voksede op i en streng, spirituelt og esoterisk orienteret familie kunne han ikke modstå den kraftfulde heavy metal, en musik som alle omkring ham mente var ”Satans indgangsdør”.
I Når monstre brøler og engle synger fortæller han: “Jeg har en teori. Og jeg har en oplevelse. En kraftfuld, enorm oplevelse – oplevelsen af en voldsom energi, der forløses i heavy metal, så den griber og bevæger min krop og sjæl indefra og udefra på samme tid, forbinder og forener dem. Jeg håber, at den kombination af resonansteori og musikalsk oplevelse, som jeg har forsøgt mig med i denne bog, også kan være frugtbar for helt andre sammenhænge af musikalsk oplevelse og endda for forståelsen af vores sanselige, æstetiske og fysiske oplevelser.”
Hartmut Rosa (f. 1965) er professor i almen og teoretisk sociologi ved Friedrich Schiller universitetet i Jena, direktør for Max Weber Institut i Erfurt og heavy metal-fan. Hans begreb om resonans som en måde at forholde sig åbent og lyttende til omverdenen har vundet stor udbredelse.