På væggen
Suzanne Brøgger bevæger sig i ’På væggen’ veloplagt og indsigtsfuldt ind i moderne kulturhistorie. Med udgangspunkt i sine egne erfaringer favner hun både danske forbilleder som Agnes Henningsen, Karen Blixen, Villy Sørensen og Sophus Claussen og retter blikket ud mod verden og skriver om Leonora Carrington, Virginia Woolf, Toni Morrison, Gertrude Stein og Simone de Beauvoir.
Hun læser sig ind på vores samtid med inspirerende betragtninger om for eksempel Louise Bourgeois’ uophørlige vekselvirkning mellem destruktion og skabelse, Astrid Lindgrens Pippi der skal redde verden, Ursula K. Le Guins bæreposeteori og Donna Haraways sammentænkning af mennesker, slægter og arter. Og løbende vender hun tilbage til myternes verden og den sumeriske gudinde Innana, der gør alt, hvad man ikke må, og intet af det, man skal.
Suzanne Brøgger skriver veloplagt om kvindeligt begær og frigørelse til alle tider. Og hun forbinder disse overvejelser med betragtninger om, hvordan den kapitalistiske verdens teknologier trænger ind på den enkeltes intimsfære, og hvordan verden i hendes levetid er blevet udfordret af opbrud, krig, flygtningestrømme og klimaforandringer.
’På væggen’ er et vidtfavnende og inspirerende værk om at blive sig selv ved at læse og lade egne erfaringer spejles i andres.
Inspirationen til bogen er hentet fra portrætvæggen i BRØG Litteraturbar.
Suzanne Brøgger bevæger sig i ’På væggen’ veloplagt og indsigtsfuldt ind i moderne kulturhistorie. Med udgangspunkt i sine egne erfaringer favner hun både danske forbilleder som Agnes Henningsen, Karen Blixen, Villy Sørensen og Sophus Claussen og retter blikket ud mod verden og skriver om Leonora Carrington, Virginia Woolf, Toni Morrison, Gertrude Stein og Simone de Beauvoir.
Hun læser sig ind på vores samtid med inspirerende betragtninger om for eksempel Louise Bourgeois’ uophørlige vekselvirkning mellem destruktion og skabelse, Astrid Lindgrens Pippi der skal redde verden, Ursula K. Le Guins bæreposeteori og Donna Haraways sammentænkning af mennesker, slægter og arter. Og løbende vender hun tilbage til myternes verden og den sumeriske gudinde Innana, der gør alt, hvad man ikke må, og intet af det, man skal.
Suzanne Brøgger skriver veloplagt om kvindeligt begær og frigørelse til alle tider. Og hun forbinder disse overvejelser med betragtninger om, hvordan den kapitalistiske verdens teknologier trænger ind på den enkeltes intimsfære, og hvordan verden i hendes levetid er blevet udfordret af opbrud, krig, flygtningestrømme og klimaforandringer.
’På væggen’ er et vidtfavnende og inspirerende værk om at blive sig selv ved at læse og lade egne erfaringer spejles i andres.
Inspirationen til bogen er hentet fra portrætvæggen i BRØG Litteraturbar.
Suzanne Brøgger bevæger sig i ’På væggen’ veloplagt og indsigtsfuldt ind i moderne kulturhistorie. Med udgangspunkt i sine egne erfaringer favner hun både danske forbilleder som Agnes Henningsen, Karen Blixen, Villy Sørensen og Sophus Claussen og retter blikket ud mod verden og skriver om Leonora Carrington, Virginia Woolf, Toni Morrison, Gertrude Stein og Simone de Beauvoir.
Hun læser sig ind på vores samtid med inspirerende betragtninger om for eksempel Louise Bourgeois’ uophørlige vekselvirkning mellem destruktion og skabelse, Astrid Lindgrens Pippi der skal redde verden, Ursula K. Le Guins bæreposeteori og Donna Haraways sammentænkning af mennesker, slægter og arter. Og løbende vender hun tilbage til myternes verden og den sumeriske gudinde Innana, der gør alt, hvad man ikke må, og intet af det, man skal.
Suzanne Brøgger skriver veloplagt om kvindeligt begær og frigørelse til alle tider. Og hun forbinder disse overvejelser med betragtninger om, hvordan den kapitalistiske verdens teknologier trænger ind på den enkeltes intimsfære, og hvordan verden i hendes levetid er blevet udfordret af opbrud, krig, flygtningestrømme og klimaforandringer.
’På væggen’ er et vidtfavnende og inspirerende værk om at blive sig selv ved at læse og lade egne erfaringer spejles i andres.
Inspirationen til bogen er hentet fra portrætvæggen i BRØG Litteraturbar.