Stilhedens fortryllelse - Casper David Friedrichs rejse gennem tiderne
Få malere har været så dygtige til at fremkalde følelser hos beskueren som Caspar David Friedrich med sine storslåede billeder. Hans landskaber fuld af melankoli har inspireret både de danske guldaldermalere og Walt Disney til hans Bambi-tegnefilm. Det var ham, der begyndte at male mennesker rygvendte, da han tog sin uddannelse på Kunstakademiet i København, fordi han havde svært ved at få dem til at lykkes forfra – og dermed skabte en længselsfuld stil, der sidenhen har dannet skolel, og som vi kender fra Hammershøi.
Yderst underholdende gelejder Florian Illies læseren gennem Caspar David Friederichs liv og værk og 250 års receptionshistorie, og viser, hvordan Caspar David Friederichs billeder skiftevis var elsket så hadet, blev gemt og givet væk som komplet værdiløst eller forsøgt røvet i store millionkup.
Få malere har været så dygtige til at fremkalde følelser hos beskueren som Caspar David Friedrich med sine storslåede billeder. Hans landskaber fuld af melankoli har inspireret både de danske guldaldermalere og Walt Disney til hans Bambi-tegnefilm. Det var ham, der begyndte at male mennesker rygvendte, da han tog sin uddannelse på Kunstakademiet i København, fordi han havde svært ved at få dem til at lykkes forfra – og dermed skabte en længselsfuld stil, der sidenhen har dannet skolel, og som vi kender fra Hammershøi.
Yderst underholdende gelejder Florian Illies læseren gennem Caspar David Friederichs liv og værk og 250 års receptionshistorie, og viser, hvordan Caspar David Friederichs billeder skiftevis var elsket så hadet, blev gemt og givet væk som komplet værdiløst eller forsøgt røvet i store millionkup.
Få malere har været så dygtige til at fremkalde følelser hos beskueren som Caspar David Friedrich med sine storslåede billeder. Hans landskaber fuld af melankoli har inspireret både de danske guldaldermalere og Walt Disney til hans Bambi-tegnefilm. Det var ham, der begyndte at male mennesker rygvendte, da han tog sin uddannelse på Kunstakademiet i København, fordi han havde svært ved at få dem til at lykkes forfra – og dermed skabte en længselsfuld stil, der sidenhen har dannet skolel, og som vi kender fra Hammershøi.
Yderst underholdende gelejder Florian Illies læseren gennem Caspar David Friederichs liv og værk og 250 års receptionshistorie, og viser, hvordan Caspar David Friederichs billeder skiftevis var elsket så hadet, blev gemt og givet væk som komplet værdiløst eller forsøgt røvet i store millionkup.